21. kesäkuuta 2008

Päivä 5: Lontoo.

Aloitin lauantaini - yllätys, yllätys - yleisellä teatterilippujen metsästyksellä. Alun perin olin aikonut katsoa vain iltanäytöksen. Budjettini oli kuitenkin ylijäämäinen halpojen päivälippujen ansiosta, joten annoin itselleni luvan etsiä lippuja sekä että. (Budjetti £210, laskettu 7 x £30... eli halvalla nykykurssilla 260€. Jos tämä ei ole omistautuneisuutta... sitä olisi täysihintaisten lippujen ostaminen. Heh.)

Minua kiinnosti ainakin Les Miserablesin tekijöiden käsikirjoittama uusi teos Marguerite, ja sinne olikin tarjolla päivälippuja sekä päivään että iltaan hintaan £20. Päätin ottaa illan, koska luulin, että päivään löytyy helpommin muitakin lippuja. Väärin. Kävin Greasen teatterilla, mutta päivälippuja oli jäljellä vain iltaan. Ärsytti. "Ei hätää", tuumasin silti. "Ainahan on TKTS." Vaan urgh. En ollut ottanut huomioon West End Liveen tulevien musikaalituristien määrää. En ole nähnyt kojulla noin huonoa valikoimaa kuin uudenvuodenaattona. Ei oikeasti mitään katsomisen arvoista. Johonkin Chicagoon ja Cabaretiin oli kai lippuja, mutta niitä en katsoisi uudestaan kuin ilmaiseksi.

Pääsin yli turhautumisestani. Vain yksi näytös tänään, ja saisin tuhlata säästetyt 30-40 euroa vaikka vaatteisiin. Jee.

Päivän pääohjelma oli West End Live. Se on vuosittainen teatterifestivaali Leicester Squarella. Huippumusikaalien tähdet esiintyvät puistoon pystytetyllä isolla lavalla IMAISEKSI. Väittivät, että Lontoon suurin ilmaistapahtuma (mutta voi olla, että juontaja veti väitteen hatusta).

Homma alkoi yhdeltätoista, ja vasta H-hetkellä parkkeerasin itseni jonoon. Jonot olivat jotain todella pelottavaa! Ne kiemurtelivat korttelin ympäri. Ensimmäiset olivat kuulemma saapuneet aamuyöstä. Ehdin pelätä, pääsisinkö sisälle ennen kuin homma iltakuudelta loppuisi. Itse asiassa jonot kuitenkin liikkuivat todella nopeasti ja pienen näköiseen puistoon mahtui aivan valtava määrä seisovia ihmisiä. Vaikka olin jonon häntäpäässä, pääsin sisään viidessä minuutissa ja löysin paikan edempää kuin olisin uskaltanut kuvitella edes tuntien jonotuksella.

Klo 11-14 seisoin paikallani kuin tatti, kuuntelin esityksen toisensa jälkeen ja tallensin videota kännykällä. Parhaan vaikutuksen minuun teki koko kansan unelma-Joseph Lee Mead. Kenties ainoa oikeasti hyvä asia, joka tv-roolitusbuumista on tullut. (Ja jätkä oli jo Phantom of the Operan vara-Raoul, kun lähti telkkariin, joten olisi siitä tähti tullut joka tapauksessa. Tai no, ei KOKO kansan silmissä niin kuin nyt. Mut onko se enää edes kivaa?) Olin nettivideoiden perusteella pitänyt Meadia valtavan karismaattisena mutta vain kohtuullisen lahjakkaana. Live-esiintyminen kuitenkin vakuutti minut. Close Every Door. Kylmiä väreitä. Se on sekä ihana että oikeesti tosi hyvä. (Lisäksi ilmiselvästi hyvin tietoinen seksisymbolin statuksestaan ja siitä, että jos se vinkkaa tai vilkuttaa kerran, puoli katsomoa pyörtyy. En ole varma, oliko se viehättävää vai ei.)

Katsottavaa olisi ollut lisääkin, mutta isoimmat nimet oli nähty kahteen mennessä eivätkä jalkani kestäneet enempää. Pidin taukoa, istuin kahvilla, söin valmissushia Covent Gardenissa ja katselin katutaiteilijoita. Kävin kääntymässä hostellilla.

Illalla Marguerite. Boublil, Schönberg ja Kretzmer ovat mielettömän lahjakkaita käsikirjoittajia ja sanoittajia, mutta miksi musiikin säveltäminen annettiin toisen miehen tehtäväksi? Tarina (perustuen Kamelianaiseen kuten mm. Moulin Rouge) oli täydellinen ja esiintyjät hyviä, mutta musiikki ankeaa. Tuli ikävä Les Misin unelmaisia melodioita. Oli silti ihan kiva nähdä vaihteeksi vakavaa teatteria. Tämä on aikuisten esitys. Se on synkkä ja seksuaalinen ja lavalla ollaan jopa vähissä pukeissa.

Toisin kuin useimpiin esityksiin, tähän ei myydä päivälippuja eturiviin vaan permannon riville R. Pelkäsin etukäteen, että halpa rivi olisi ihan kaukana tai muuten huono. Mutta teatteri on niin pieni, että näkymä oli TÄYDELLINEN! Ja liput vain £20. En ollut liian kaukana, näin kaiken hienosti, ja ihmiset edessä ja takana olivat maksaneet £60. Sanoisinko, että kaupungin paras tarjous? Taitaisin sanoa.

Theatre Royal Haymarket on suloinen, kullanvärinen minikopio valtavasta Drury Lanesta. Parvia on pienestä koosta huolimatta ne samat kolme. Suorastaan hellyttävää.

7 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Siis näit ensin Michael Ballin (huoh, sitä ääntä) ja sitten Ruthie Henshallin Margueritessa...? Vai oliko Ruthie pääroolissa edelleen? Lisäksi kamelianaisen tarina on mun lemppari oopperana ja kirjana jo, joten muutkin versiot kiinnostaa. Hirmuinen Ruthie-fani täällä ihan tohkeissaan keskellä yötä... :D

Anne kirjoitti...

Kyllä. Molemmat näin. Tiedän, että olen onnekas. :)

Ruthie oli tosiaan yhä pääroolissa ja esiintyi todella vakuuttavasti. Siinä on toinen musikaalitähti, joka osaa ihan oikeesti oikeesti näytellä.

(Älkää kukaan lyökö minua, mutta enolekoskaankauheestitykännytRuthienäänestä. Se on niin kova ja metallinen. Tää on vähän sama asia kuin tunnustaa, etten ole koskaan tykännyt kirjasta Lord of the Rings. (Tarina hyvä, Tolkien kirjoittaa puisevasti.) Suojaudun ja odotan, kuka mottaa minua ensimmäiseksi. :D)

Anonyymi kirjoitti...

No, kyllä tulen ja mottaan... :D Ymmärrän, että Ruthien ääni jakaa mielipiteitä. Itse tykkään, kun siinä on tummuutta, voimakkuutta ja mielestäni löytyy myös jännää samettista pehmeyttä, vaikka voishan ääntä pääosin kovaksi luonnehtia. Ruthiella on mahtava taito käyttää ääntänsä roolin mukaan eli näyttely ulottuu lauluun asti. Lisäksi pidän siitä, että hänellä on tanssipuolikin ihan luissa ja ytimissä (balettia lapsesta asti), eikä muun (laulun ja näyttelyn) ohella harjoiteltuna.

(Mun on pakko sitten tunnustaa, etten ole lukenut Tolkienin kirjaa kuin alusta pätkän... :D Leffat oli hyviä ja niiden sekä jonkin aiemmin näkemäni piirretyn perusteella tarinakin on hyvä. Kukahan mua mottaa...;))

Anonyymi kirjoitti...

Hengästyttävä tahti - vaatiikin jo omistautuneisuutta! Tällaiselle "musiikkitumpelolle" riittänee sitten vähempikin musikaalianti - varsinkin museoissa juoksun jälkeen. Mutta näillä tiedoilla voi sen vähemmänkin tehdä perusteellisesti kuten tapoihin kuuluu.

Anne kirjoitti...

Sophia: Olen täysin samaa mieltä siitä, että Ruthie osaa näytellä äänellään upeasti. Hänessä on loistavaa IHAN kaikki paitsi se, etten henk. koht. satu pitämään hänen äänensä väriä miellyttävänä kuunnella. Mietin kyseistä asiaa paljon esityksen aikanakin. En silti olisi vaihtanut Ruthieta pois, koska hän oli roolissa loistava.

(Minä yritin viimeksi lukea LOTRia uudelleen, kun eka leffa vakuutti minut siitä, että minun on PAKKO olla väärässä tässä asiassa. Mutta ei se teos vieläkään uponnut. Ei voi mitään.)

Selma: Nii-ih, omistautunut olen. En tapaa jättää mitään puolitiehen. Joko omistaudun koko sielullani tai en edes aloita. Tämä koskee kaikkea elämässä. :)

Mutta musikaaleista voi jokainen nauttia sillä tasolla kuin tykkää. Mielestäni kenenkään ei pitäisi käydä Lontoon lomalla näkemättä kerran elämässään edes yhtä, mutta tällaista hullua ravaamista ei kaikkien tarvitse harrastaa.

Mutta on meitä ravaajia onneksi sen verran olemassa, etten edes tunne itseäni kovin hulluksi. Kohtasin heitä nytkin. :)

Oletko jo joskus aiemmin nähnyt musikaaleja West Endissä? Ne on nimittäin jotain hiukan muuta kuin Suomen versiot. Varo vain, ettei vakavampi kärpänen puraise. :P

Anonyymi kirjoitti...

Saas nyt nähdä...Mieluummin sitten otan vaikka musikaalikärpäsen kuin vaikkapa torakan hotellissa! Mutta epäilen tätä kärpäsjuttuakin. En ole nähnyt musikaalia West Endissä enkä kovin monia muuallakaan. Mutta minustakin on mukava perehtyä sitten kunnolla kun johonkin alkaa.Lontoon matkaa vartenkin pitää (!?) paneutua niin moneen asiaan...esim. Shakespearen Sonetteihin...tulipahan hyvä syy täyttää tämäkin aukko sivistyksessä. Eikä tosiaan kehtaisi tulla Lontoosta takaisin käymättä musikaalissa, sen verran olen evästystä saanut joiltakin työkavereiltani.

Jatka sinä vaan samaa tahtia, kun kerran sen jaksat. On niitä hullumpiakin hulluuksia.

Anne kirjoitti...

Kommentti jäänyt vastaamatta, oho ja apua... Vieläköhän Selma pyörii täällä? Olis kiva tietää, miten meni ja mitä näit Lontoossa!