29. huhtikuuta 2008

Kysymyspalsta, osa (n.) 132.

Olen seurannut blogiasi jonkin aikaa ja saanut täältä hyviä vinkkejä kääntäjän uran aloittamiseen. :) Av-kääntäminen kiinnostaisi minuakin, mutta koska työkieleni ovat saksa ja ruotsi, eikä näille kielille av-kääntäjän töitä tunnu paljoa olevan, niin yritän saada edes "tavallisen" kääntäjän töitä näin aluksi.

Toiminimen perustaminen on ollut mielessä, kunhan työnsaanti tästä edistyy. Mielessäni on pyörinyt pari kysymystä toiminimellä laskuttamisesta. Eli miten käännöstöiden laskutus ihan käytännössä toimii? Jos työskentelet freelancerina firmalle, niin lähetätkö sinä aina jokaisen toimeksiannon jälkeen laskun? Entä kirjanpito? Onnistuuko sen hoitaminen itse, vai kannattaako se teetättää kirjanpitäjällä?

Nyt tuli kysymyksiä, joihin en ehkä osaa vastata kovinkaan hyödyllisesti. Olen nimittäin onnistunut välttämään laskuttamista toistaiseksi, vaikka toiminimellä osittain työskentelenkin. (Monimutkainen juttu, olenpa vaan. Avainsana "ulkomaan työt". ) Jos tekee paljon samalle firmalle, en ole varma, laskutetaanko joka ikinen juttu tosiaan erikseen vai voiko tehdä esim. kuukausittaisen yhteispläjäyksen. Tätä ilmeisesti kysyit? Tietääkö joku muu?

Jos sen sijaan toimii puhtaan freelanceristi ja tekee yksittäisiä juttuja yksittäisille asiakkaille tai vain satunnaisia juttuja samalle asiakkaalle, toki laskutetaan jokaisesta jutusta erikseen. Sen verran sentään tiedän. Kuten ehkä kaikki. :)

Kirjanpidosta minä olen huimaavilla humanistin Excel-taidoillani selvinnyt itse. Eihän nuo taulukkoni varmaan mitään virallista tarkastusta läpäisisi, jos sellainen jostain syystä tulisi, mutta olen veroilmoitukset onnistunut niiden pohjalta ihan sujuvasti tekemään.

Monet kollegat kuitenkin sanovat, että kirjanpitäjän puoleen kääntyminen on loppujen lopuksi ihan kannattava veto. (Varsinkin, jos sattuu jostain saamaan edullisen tuttavasopimuksen tms... mutta ehkä ilmankin.) Joten kannattaa ehkä ainakin haistella ilmaa. Riippuu tosin niiden erillisten laskujen ja laskutettavien määrästä. Ehkä juuri siksi olen selvinnyt ilman, että mulle tulee mm. palkoista valmiita kuukausittaisia yhteenvetoja á la palkkakuitti.

Ja siksi, että äitini on ammattiverottaja. Käyn ilmoitettavani ja vähennykseni aika tarkkaan äidin kanssa läpi, ennen kuin palautan ilmoituksen. Nytkin savotta suunnitteilla äitienpäivän ratoksi. :D Tilanteeni ei siis taida olla täysin vertailukelpoinen perustoiminimelliseen Kalle Kääntäjään! (Mutta lienen silti rohkeasti sitä mieltä, että tästä VOI selvitä itse.)

Hauskaa kevättä sinnekin! :)

4 kommenttia:

Ilona kirjoitti...

Heippa Anne ja kysyjä! Laskuttaahan voi niin usein kuin itse haluaa (siis vaikka kaksi kertaa kuussa). Minä hoidan sen vakkariasiakkailta kerran kuussa kuun lopuksi. Yksittäisistä hommista tietysti jokainen homma erikseen. Minäkin hoidan (yksinkertaisen) kirjanpitoni itse ihan Excelillä. Laskuista (ja saaduista maksuista) vaan aina kopio tositteisiin ja hyvin olen kokenut pysyväni kärryillä. Veroilmoituksen täyttäminenkin oli loppujen lopuksi aika yksinkertaista (Verotoimisto jopa kutsui sen tiimoilta infotilaisuuteen, jossa sai kysyä kaikkea mieltä askarruttavaa).

Anne kirjoitti...

Kiitti, Ilona :) Jotain tällaista kenties ounastelinkin.

Tuollainen Verotoimiston infotilaisuushan olisi ollut kiinnostava! Ei mua vaan ole kutsuttu. *kateellista jupinaa*

Anonyymi kirjoitti...

Heippa!

Kiitos nopeista ja ystävällisistä vastauksista Anne ja Ilona! :)
Tämä selventikin asiaa huomattavasti! Kuulostaakin järkevältä tuo kuukausittainen laskutus, jos samalle asiakkaalle tekee enemmän töitä.

Hienoa kuulla, että kirjanpidosta voi selvitä itsekin! Kaikissa aloittelevan yrittäjän oppaissa puhutaan kirjanpitäjän hankkimisesta. Jotenkin on vaan tuntunut hassulta, että jos varsinkin alussa tulot on vähäisiä, niin miten sitä raaskii vielä kirjanpidosta maksaa... Tietysti sitten, jos/kun työtä on tosi paljon, niin kirjanpitäjän hankkimista kannattaa varmasti harkita.

Kun noita freelancer-töitä hakee, niin tulee semmoinen tunne, että pitäisi olla jo ihan pro, vaikka mielessä pyörii vaikka mitä kysymyksiä! Mutta tämä kyllä rohkaisi kummasti, kun tällaisiin käytännön juttuihin sai lisävalaistusta. :)

Hanne

Anne kirjoitti...

Eipä kestä. :) Ei tosiaankaan tarvitse olla yhtään pro - ihan nollasta tästä ollaan aloitettu! Rohkeasti vaan. Kunhan muistaa sellaiset perusasiat, että yrittäjän eläkevakuutus (mistä tahansa vakuutusyhtiöstä) on pakollinen yrittäjälle, ennakkoveroa pitää alkaa maksaa tulojen ylitettyä tietyn rajan (verohallituksen sivuilta, olikohan jotain 5 000 euron luokkaa vuodessa?), ja ALV pitää lisätä asiakkaan laskulle myöskin tietyn tulorajan jälkeen.

Varsinkin alussa, kun vasta kokeilee alaa, kirjanpitäjää tai muitakaa kommervenkkejä ei tosiaan tarvita senkään vertaa. Jos nimittäin aloittaa taktiseen aikaan, tulot ensimmäisen "vuoden" aikana voivat jäädä niin pieniksi, ettei tarvitse maksaa ennakkoveroa tai laskuttaa asiakkaalta ALVia. Itse tulin puolivahingossa tehneeksi näin, ja oli oikeastaan todella kätevä pehmeä lasku. :) (Toiminimeä hakiessaan saa muuten itse päättää, mistä kohtaa oman firman "vuosi" menee poikki. Itse koin kätevimmäksi ottaa ihan kalenterivuoden.)