18. maaliskuuta 2007

Tavaraonnea

Ostin itselleni sen haaveillun kannettavan tietokoneen. Lisäksi ostin litteän näytön.

Näyttö on jo käytössä, ja kylläpä onkin ihanaa, ettei kuvaruutu enää ole nenässäni kiinni tämän kuvaputkinäytölle liian kapean pöydän ääressä. Uusi ystäväni on ViewSonicin 17-tuumainen näyttö, jota kaupan setä suht' hyväksi kehui. En millään tahtonut isompaa, vaikka 19-tuumaisissa olisi ollut moninkertaisesti valinnanvaraa. Minusta isommat näyttivät liian massiivisilta ja pelottavilta. Oikeassa olin: tämä 17-tuumainen on minulle aivan riittävän iso. Juuri passeli.

Kannettava on vasta tilauksessa. Noin viikon kuulemma kestää.

Uusi koneeni on Asus A8JS-4S009P. Siinä on 1G muistia, 14 tuuman näyttö, 120GB:n kiintolevy ja512 Mt:n Nvidia GeForce Go7700 -näytönohjain. Se on periaatteessa tehokkaampi kuin nykyinen pöytäkoneeni... Tai samoja luokkia, oikeastaan, mutta paremmalla näytönohjaimella. Kone on varmaankin parempi kuin oikeasti olisin tarvinnut, mutta kun minä olen vähän tämmöinen materialisti. Aina pitää saada vähintään kyllin hyvää, kun kerran hankkimaan lähdetään. (JA esim. erillinen näytönohjain on mielekäs, koska koneen pitää pyörittää ja kelailla videotiedostoja erittäin sulavasti, tai tekstittäminen vaikeutuu. Plus: minä oikeasti käytän tietokoneitani myös pelaamiseen.) Hinnaksi tuli n. 1600€ lisäosanumeronäppiksellä, jota tarvitsen tekstitysohjelmien pyörittämiseen.

Verkkokauppa.comin myymälässä henk.koht. asioiminen oli erittäin hyvä veto. Myyjäpojalla oli pääsy siihen samaan laajaan tietokantaan, josta netissä voi itse tehdä tilauksensa, mutta hän osasi huomattavasti nopeammin ja järkevämmin etsiä minulle mielekkäät vaihtoehdot. Ei jäänyt kaivelemaan, että jäikö sittenkin joku vielä parempi huomaamatta. Sitten poika pisti puolestani koneen tilaukseen. Se ei siis kuulunut kaupan valikoimiin, vaan sain asiakaspalvelua heidän koko verkkotietokantansa kaiveluun. Kiva kiva. Mukavakin se myyjäpoika oli.

Olin haaveillut ihan pikkuisesta koneesta, 12-tuumaisesta. Sopivaa sellaista ei kuitenkaan millään löytynyt - lähinnä siksi, että ohjelmani eivät toimi Macissa, ja useimmat tosi hyvät niin pienet ovat juuri Appleja - joten minulla on nyt 14-tuumainen. Se on varmaan ihan jees. Tuota konetta tunnutaan netissä kehuvan.

Tyytyväinen olen :)

Ei kommentteja: