17. syyskuuta 2007

Gradu etenee.

Tänään oli ensimmäinen kahdenkeskinen gradutapaaminen ohjaajan kanssa.

Olen kyllä hyvässä vaiheessa. Moni pähkäilee vielä aiheen rajausta tai jopa itse aihetta. Minulla on täysin valmis aihe ja materiaalikin jo kädessä. Ohjaaja sai minut luopumaan materiaalinvaihdosajatuksista. On totta, että Jesus Christ Superstar on minulle valmiiksi niin tuttu ja läheinen, ettei mikään voita sitä. Opettaja oli samaa mieltä siitä, että käännös on aneeminen, laiska ja heikko. Paljon parempaakin voisi tutkia. Mutta hän ehdotti, että tutkin rinnalla omia käännöksiäni. Voin esitellä kohtaamiani ongelmia ja verrata Elstelän ratkaisuja omiini. En olisi itse kehdannut ajatella, että gradussa voi näinkin tehdä, mutta näköjään voi. Ohjaaja innostui näkökulmasta sen keksittyään. Pyysi minua heti katsomaan kappaleita rinnakkain ja lähettämään alustavia huomioita sähköpostilla.

Tapaamisen jälkeen poikkesin kirjastoon, ja alussa tosi vaikealta tuntunut taustakirjallisuuden löytäminenkin alkaa vähitellen hahmottua. Ohjaa tahtoo, että kaikki kirjoittavat jonkun luvun jo ennen joulua. Minulla hän ehdotti materiaalin esittelyä. Sehän on naurettavan helppoa. Tässä on monta juttua, jotka ovat naurettavan helppoja! Voisin kirjoittaa JCS:n historiasta, tarinasta ja perusolemuksesta esseen vaikka heti. Mutta löysinpä kirjastosta kirjankin aiheesta: Nassour, Ellis: Rock opera : The creation of Jesus Christ Superstar, from record album to Broadway show and motion picture. Ihan Tampereen musiikkiosastolta. Vautsi.

Kyllä tämä ihan hyvältä näyttää. Tänään oli graduntekijäolo enemmän kuin vielä ikinä. Istui professorin huoneessa ja otti kopioita meidän käytävän opettajien koneella. Sellaiset pienet asiat.

4 kommenttia:

Minni Kuisma kirjoitti...

Hienoa, että jonkun opiskelut etenee noin motivaatiota puhkuen. :) Olen melkeimpä kateellinen.

Yritän kyl tulla jossain vaiheessa syyskautta (lue ennen joulua) käymään Tampereella esim. häiritsemässä sinun opiskelurauhaasi! Ja, kun syntymäpäiväviestien yhteydessä mainitsit, että juuri kukaan ei enää nykyään halua lähteä bilettämään, niin minä olen siihenkin hupiin aina enemmän tai vähemmän valmis.. ;) Joten eiköhän sitä saada tällekin syksylle edes yksi bilereissu Tampereelle ja/tai muuallekin mahtumaan..

Anne kirjoitti...

Hehe, joo, olen itsekin ihan tyytyväinen opiskelutilanteeseen :) Vielä ei ole gradustressi iskenyt. Ehkä tähän auttaa se, että olen totisesti odottanut tältä vuodelta pahinta. Nyt yllätyn positiivisesti.

Tervetuloa Tampereelle! Olis tosi kiva, jos tulisit. Ja voitaisiin mennä taaas tanssimaan sinne huimaan Bebopiin, jossa keinuu naisia katossa ja ties mitä.

Kerronpa muuten jo nyt, että syksyn viikonloput alkaa olla kortilla. Vapaina on 12-14.10, 19.-21.10, 9-11.11, 23.-25.11 ja 14.-16.12 (jos en silloin vielä lähde joululomalle). (Plus jotenkuten puolittain 2.-4.10.) Eli niistä sitten sovittelemaan. Arvaan nimittäin, että sullakin on menoja vaikka muille jakaa ;)

Minni Kuisma kirjoitti...

No.. voin kertoa, että noista jää jäljelle kaksi vaihtoehtoa. Elikkä tarkemmin ottaen 12.-14.10 ja 23.-25.11., että jos vaikka viitsit niihin laittaa jonkun "minnioption", niin yritän tosissaan tulla jompana kumpana. Oon ollu nyt niin paljon ite liikenteessä, että melkein toivoisin, että ensi kuussa tänne tulisi joku, kun mulla on vapaita viikonloppuja kaksi ja kaksi työ-/menoviikonloppua. Mutta ehdottomasti yritän tulla ainakin tollon marraskuussa viimeistään.

Anne kirjoitti...

Juu, noista olis varmaan mullekin tuo marraskuu parempi. Mutta molemmat näillä näkymin vapaita. Pistän minnioption :D

Ja pitää katsoa, josko vielä joskus selviäisi tutustumaan Kuopioonkin. Mut ei varmaan enää tänä syksynä. Ohjelmaa alkaa olla tosi paljon. Pitää katsoa kevättä, kun se on vähän lähempänä!